Alkuperäinen nimi: Annihilation
Ohjaaja: Alex Garland
Käsikirjoitus: Alex Garland( Jeff VanderMeerin kirjan pohjalta)
Pääosissa: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Tessa Thompson, Benedict Wong
Nyt kun Garland ja Danny Boyle ovat palaamassa kuviin ensi viikolla ensi-iltaan tulevan 28 päivää myöhemmin -saagan 3.osannmyötä, niin sen kunniaksi arvostelussa Garlandin lievästi aliarvostettu ja turhaan flopannut scifi-hifistely-kauhuilu 7 vuoden takaa, joka on mainettaan parempi teos.
Juoni lyhyesti ja ytimekkäästi:
Määrittelemättömässä lähitulevaisuudessa John Hopkins-koulussa opettava Lena suree oletettavasti edesmennyttä aviomiestään Kanea, joka on kadonnut olleesaan komennuksella ulkomailla.
Sitten eräänä iltana Kane ilmestyy maisemiin, mutta on hyvin vaitonainen katoamisestaan ja sitten Kane alkaa voimaan huonosti ja tarinaa jatkuu ambulanssissa.
Matka sairaalaan katkeaa, kun mustat maasturit pysäyttävät ambulanssin ja vievät avioparin hämärään tutkimuslaitokseen.
Laitosta johtava tohtori Vantress kertoo, että Floridaan on saapunut mystinen”Hohteena” kutsuttu ilmiö, jonka myötä hehtaari metsää on läpinäkyvän suojakilven ympäröimänä ja sivuvaikutuksena paikallinen eläimistö on muntantoitunut ja jostain kumman syystä aika kulkee nopeammin, Hohteen sisällä.
Lena, Vandress ja 3 muuta nais(oletettua) lähtevät selvittämään ”Hohteen” alkuperää ja pian käy ilmi, että Kane oli ollut suorittamassa tehtävää siellä ja palannut ainoana elonjääneenä sieltä.
Vaikka Garlandin edellinen leffa ExMachina(2014) oli old school-tyylistä pohdiskelevampaa taidescifi-hifistelyä ja kohtalainen yleisö ja arvostelumennestys, niin jostain kumman syystä Hävitys, joka myöskin edustaa samaa genreä, ei ollut yleisö ja lippuluukkumenestys, vaikka kriitikot kehuivat sitä vuoden 2018 parhaaksi elokuvaksi.
Itse olen samaa mieltä ns ”ammattikiriitikoiden” kanssa, sillä Hävitys on visuaalisesti hieno leffa, joka sisältää paljon hienoja maisemia, kuvakulmia ja kunnon tunnelmaa ja erityisesti tästä jäi mieleen creepy mutanttikarhu, joka toi vahvasti mieleen John Frankenheimerin Prophecyn(1979) Katahdin-karhu ja South Parkin ManBearPig ja Ben Saliburyn ja Geoff Barrow’n minimalistien soundtrack loi paikoittain kuviin tunnelmaa.
Hävitys edustaa Neon Demonin(2016) ohella 10-luvun lievästi sekavaa ja aliarvostettua genretaide-elokuvaa, joista ei ota selkoa vanha Erikkikään, mutta silmiä hivelevän visuaalisen puolen ansiosta molemmat ovat katsomisen arvoisia, vaikka tarinasta ei ymmärtäisi hölkäsen pöläystä.
Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️