Alkuperäinen nimi: Ruby
Ohjaaja: Curtis Harrington
Käsikirjoitus: Steve Krantz, Barry Schneider, George Edwards
Pääosissa: Piper Laurie, Stuart Whitman, Roger Davis, Janit Baldwin, Sal Vecchio
Nyt arvostelussa Arkiston esittämänä ja 35MM-filmiltä tänään nähty Manaajan menestyksen vanavedessä seurannut erinomainen 70-luvun kauhuleffa, joka yhdistele tarinaansa mielenkiintoisesti myös gangsteimeininkiä ja vuotta aiemmin ilmestyneen Carrien tyylistä telekinesiaan.
Yhtäläisyydet edellä mainittuun eivät lopu siihen, sillä Ruby lukeutuu Stephen Kingin suosikkeihin kauhu saralla ja Carrien mieleltään hervottomana äitinä loistanut ja viime viikolla edesmennyt Piper Laurie esiintyi tässä myöskin ja Carrien seikkailuja saimme odottaa VET:in kukkahattujen takia vuoteen 1991 asti, mutta jostain kumman syystä tämä pääsi tuoreltaan meillä esitettäväksi ja vielä ilmeisesti leikkaamattomana, joten kyllä kukkahatujen kaksinaismoralismi mittarin on taas heilahdellut ihan miten sattuu.
Juoni lyhyesti ja ytimekkäästi:
Leffa starttaa vuodesta 1935, jossa päähenkilö Ruby viettää iltaa gangsterirakkaansa Nickyn kanssa rämeellä, kunnes Nickyn jengi saapuu paikalle ja tekee hänestä reikäjuustoa.
Sitten tarinassa siirrytään 16 vuotta eteenpäin, jossa Ruby pyörittää drive in-teatteria, jossa anarkronisesti pyörii Attack of the 50ft Woman, joka ilmesty vasta 7 vuotta myöhemmin ja projektorinkäyttäjä hirttäydyttyä hämärästi filmikeloihin alkaa tapahtumaan lisää outoja kuolemia teatterin ympäristössä ja kaikki uhrit olivat osallisina 16 vuotta aiemmin tapahtuneessa verilöylyssä ja pisteenä I:n päälle Rubyn ja Nickyn mykkä tytär Leslie alkaa puhumaan edesmenneen isänsä äännellä, joten teatterin lipunmyyjänä työskentelevä ja niin ikään ex-gangsteri Vince ottaa yhteyttä ystäväänsä tohtori Paul Kelleriin, jonka erikoisalaa on henkimaailman säädöt.
Piper Laurie veti mainion roolin pääosassa ja leffan eri genrejä yhdistelevä tarina oli mielenkiintoinen.
Krediittiä myöskin leffan soundtrackistä, josta vastasi legendaarinen jazz-muusikko Don Ellis( Kovaotteiset miehet) ja erityisesti leffan lopputekstien taustalla soiva Don Dunnin laulama Jack Jones-tyylinen ”Ruby” jäi parhaiten mieleen, koska harvemmin kauhuelokuvan musiikkina kuullaan imelää iskelmää.
Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti