perjantai 22. heinäkuuta 2022

The Sadness(2021)

 Alkuperäinen nimi: Ku Bei


Ohjaus & Käsikirjoitus: Rob Jabbaz

Pääosissa: Berant Zhu, Regina Lei, Tzu -Chiang Wang, Ying-Tu Chen


Nyt arvostelussa keväällä NV-festareilla debytoinnut ja tänään laajemman ensi-illan saanut ajankohtainen ja verisin elokuva sitten Braindeadin(1992) Sitten asiaan:

Taiwanilainen. pariskunta Jim ja Kat heräävät tuikki tavallisena aamuna ja lähtevät omille teilleen noteeraamatta YT-videota jossa lääketieteen asiantuntija ja ”asiantuntija” puivat Alviniksi nimettyä virusta, jota asiantuntija pitää uhkana ja ”asiantuntija” vedätyksenä, joka sattui  juuri sopivasti ilmaantumaan  vaalivuonna ja  Jimin naapuri, joka on sairaana ei noteeraa Jimin kehotusta mennä lääkärin vastaanotolle ja toteaa saaneensa  vain  ”flunssan”

Kuulostaako tutulta? Kyllä, sillä The Sadness tai pikemminkin The Madness, sillä villiä ja veristä menoa on luvassa,  iskee ajankohtaiseen aiheeseen  ja ottaa siitä kaiken irti ja niin ottaa myöskin elokuvassa esiintyvä Alvin-virus, joka tekee kantajistaan mielipuolisia sadisteja, jotka listivät ja ”lemmiskelevät” jokaisen vastaantulijan pois maailmankartalta. 

Kaiken kaaoksen keskellä Jim ja Kat yrittävät löytää toisensa ja selvitä hengissä murhan ja lemmenhimoisten  sadistien  kynsistä.



Kuten alussa totesin, niin tämä on aikuisten oikeesti verisin elokuva sitten Peter Jacksonin hilpeän Zombi-revittelyn, mutta  lystikästä lätistelyä The Sadness ei tarjoa, vaan  aidosti puistattavaa, josta on lysti kaukana ja klassisten Zombbareiden sijasta tämän elokuvan lätistelijät  ovat tietoisia, mitä hommailevat eivätkä laahusta, ölise, eivätkä havittele lihatiskin antimia, vaan  listivät jok’ikisen vastaantulija  keinolla millä hyvänsä ja leffan inhorealismia  ja lätistelyn kamaluutta lisää juuri se seikka, että Alvin-virukseen saaneet ovat tietoisia aiheuttamastaan  hävityksestä.


Esikuvana  näille veijareille ovat toimineet Romeron  lievästi aliarvostettu  Kaikki saastuneet tuhotaan(1973) Danny Boylen moderni  klassikko 28 päivää myöhemmin(2002) ja sen jatko-osa(2007) sekä yllättäen Garth Ennisin sarjakuva Crossed(2008-10) ja kun tarinaan on lisätty myös   Alvin-viruksen saaneiden taipumus ”lemmiskellä” on myös Cronenbergin 1.kokoillan elokuva Kylmät väreet(1975) saanut kreditin yhtenä inspiraation lähteenä.

Ja kun  Alvin-viruksen saaneet pääsevät vauhtiin, tekoveren määrässä ei aikuisten oikeesti todellakaan säästellä ja aikuisten oikeesti K18-lätkä on tällä kertaa paikallaan ja old school-lätistelyn ystäville efektit on toteutettu käsin alusta loppuun asti ja   TZECHAR-nimellä tunnettu henkilön /yhtyeen taustalla alati sykkivä   syntikkaraita luo kuviin vahvoja kasariviboja   käsin tehtyjen efektien lisäksi.


Ja kuten alussa myös totesin, niin tekoverellä läträämisen ja  inhorealismia huokuvan  lätistelyn ohella sekaan on heitetty ajankohtaista satiiria koronasta  ja sen aiheuttamista lieveilmiöistä,  parhaimpana esimerkkinä alussa nähty asiantuntijan ja ”asiantuntijan” väittely, Jimin naapurin vähättely Alvin-virukseen  liittyen sekä Tv:n tiedotustilaisuudet.


Nokkelasta satiirista saa myös osansa #MeToo-liike, kun metrossa matkustava bisnes(oletettu)mies toteaa, että nykyään ei voi nais(oletetuille) puhua, ilman että sataa syytöksiä niskaan ja pian edellämainittu bisnes(oletettu)mies  onkin liittynyt Alvin-klubiin  ja on jahtaamassa Katia ja toista metrossa matkustanutta nais(oletettua),kunnes jää loukkuun joksi aikaan asemalle poliisin käskettyä sulkea kaikki kaupungin julkisen liikenteen solmukohdat.


Vaikka odotinkin Braindead-tyylistä hilpeää lätistelyä ja tämä ei tod sellaista ollut, niin siitä huolimatta tämä osoittautui eri kovaksi elokuvaksi ja jos et ole herkkähipäinen tai helposti lätistelystä tai ajankohtaisista aiheista helposti ahdistuvaa sorttia, niin tämä on juuri suositeltava elokuva tämän kesä tarjonnasta tähän mennessä.


Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti