maanantai 10. lokakuuta 2022

Crimes of the Future(2022)

 Ohjaus & Käsikirjoitus: David Cronenberg

Pääosissa: Viggo Mortensen, Lea Seydoux, Kristen Stewart,  Scott Speedman, Don McKellar


Nyt arvostelussa legendaarisen Cronenbergin  uusin elokuva, joka on ottanut nimensä Cronenbergin lyhytelokuvasta vuodelta 1970, muttei ole kokoillan versio siitä ja jonka Cannesin ensi-illassa yleisö lähti kesken esityksen ja joka meillä keräsi viime viikonlopun ensi-iltoina vaivaiset 505 katsojaa, joten ovatko katsojat muuttuneet herkiksi edelleen  maailmalla rehottavan mielenpahoitus ja Cancel-kulttuurin takia, vaikka pahempaakin  myllytystä  on tänä vuonna kankailla nähty  vai onko Cronenberg menettänyt parhaimman teränsä 8 vuoden tauon aikana?


Anyway, nyt kuitenkin leffan juoni lyhyesti ja ytimekkäästi:


Jossain määrittelemättömässä tulevaisuudessa elinsiirrot ovat nousseet trendiksi ja korvanneet vaakatasoisen  mamboilun  intohimon välineenä ja  vakavasti sairashuippukirurgi Saul Tesner  ja hänen apurinsa  Caprice, joiden erikoisalaa ovat tavallisen kirurgian sijasta ns ”Taidekirurgia” jonka tarkoituksena on operoida uutta härpäkettä ja hilavitkutinta ihmisiin.


Sitten  Saul ja. Caprice saavat tarjouksen toiselta kirurgiduolta, jotka pyytävät heitä suorittamaan erittäin arveluttavan autotopsian äitinsä murhaamaksi joutuneelle pojalle.


Varmaankin tarina kirurgiasta taiteen toteuttamisen välineenä ja perhesurman uhrin autopsia olivat ne 2 seikkaa, miksi yleisö otti Cannesissa hatkat ja miksi tähän mennessä vain 505 suomalaista  on nähnyt tämän, mutta Cronenberg hoitaa  kontroversaalien aiheiden käsittelemisen tyylikkäästi ilman turhaa mässäilyä graafisilla yksityiskohdilla  tai gloriforoimalla asiaa, joten olkaamme kiitollisia siitä, Cronenberg teki tämän, sillä jonkun Eurooppalaisen tai Aasialaisen ohjaajan käsissä  tämä tarina olisi mennyt  graafisempaan ja ”mieltäylentävään” suuntaan, sillä  siellä on tapana tehdä  Hollywoodia rajumpaa ja graafisempaa  elävää kuvaa, kuten kesän lätistelyhitit Titane ja The Sadness osoittivat.


Viggo, jolle tämä on 4.elokuva Cronenbergin kanssa on jälleen mainiossa vedossa pääosassa ja krediittiä myöskin hienoista  lavasteista, tehosteista ja Cronenbergin hovisäveltäjä Howard Shoren tällä kertaa  kasariviboja sykkivästä soundtrackistä.

COTF on komea comeback  Cronenbergiltä Body Horror-genren pariin ja toivottavasti hän ei ole jäämässä eläkkeelle  lähivuosina, vaan  tekisi vielä pari tai  kolme leffaa ja leffan aiheuttamaa kohua ja alhaisia  katsojamääriä on vaikea ymmärtää, sillä Cronenbergin  tai Body Horror-genren elokuvaksi kovin  graafinen  ja erityisesti ihmettelen  Cannes-yleisön reaktiota, sillä jos menee katsomaan Cronenbergin elokuvaa, niin silloin pitäisi olla tietoinen, että mitä on luvassa.


Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti