Ohjaaja: Julia Ducournau
Käsikirjoitus: Julia Ducournau, Jaques Akchoti, Simonetta Greggio
Pääosissa: Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier, Lais Salameh
Nyt arvostelussa viime vuonna Cannesin festareiden pääpalkinnon, Kultaisen Palmun voittanut ja meillä jo viime vuoden NV-festareilla ensi-illassa ollut ja nyt laajemman teatterikierroksen viime Perjantaina saanut Titane, jonka on ohjannut ja osittain kirjoittanut 6 vuotta sitten yleisöä järkyttäneen Raw-elokuvan mastermind, Julia Ducournau. Sitten asiaan:
Päähenkilö Alexia joutuu lapsena auto-onnettomuuteen ja onnettomuudessa Alexian murtunut kupoli paikataan massiivisella titaanilevyllä, mistä elokuvan nimi on peräisin ja josta jää muistoksi niin ikään massiivinen arpi oikean korvan yläpuolelle.
Vuosi myöhemmin Alexia tienaa elantonsa tanssimalla autonäyttelyissä autojen vieressä. Sitten erään työpäivän jälkeen yli-innokas fani seuraa Alexiaa tämän autolle nimmarin toivossa, mutta nimmarin lisäksi fani saa metallisen hiuspiikin korvasta läpi vietyään fanituksen liian överiksi suutelemalla väkisin idoliaan.
Koska Alexia on saanut lapsuudessa tällin kupoliin , hän on liittynyt siihen surullisen kuuluisaan kerhoon, sillä tunnetusti moni kuuluisa sarjamurhaajaa on saanut lapsuudessaan tällin kupoliin, seikka, jolla rikollisten ajatusmaailmaa tutkivat asiantuntijat ovat selittäneet ihmisen taipumuksen henkirikosten toteuttamiseen.
Tökittyyään lisää korvia hiuspiikillä sekä yhden tuolilla suoritetun lävistyksen(luitte aivan oikein, tuolilla!) jälkeen Alexian kasvot päätyvät etsintäkuulutuksin ympäri kaupunkia , Alexia tekee itselleen erittäin kivuliaan metamorfoosin, jossa lavuaarin reunalla on osuutta asiaan, Alexia tekeytyy pojaksi ja päätyy ikääntyneen palohenkilön(ei saa sanoa enää palomies) Vincentin luokse asumaan, sillä Vincent kuvittelee, että Alexia on hänen vuosia aiemmin kadonnut poika ja samalla Alexia liittyy palokuntaan ja samalla hän odottaa lasta, jonka isästä ei ole mitään tietoa.
Melko kipeistä lähtökohdista tämäkin on väännetty, mutta onneksi kipeydessä ei mennä kesän toisen ”mielenylentäjän ” elikkä The Sadnessin tai Ducournaun edellisen leffan, Raw(jota allekirjoittanut ei todellakaan aio koskaan katsoa, koska en halua menettää ruokahalua/yöunia)vaan Titane on selvästi ottanut vaikutteita Cronenbergiltä, erityisesti Crashistä(1996) jossa myöskin autot ja teltan pystyttävä kuvasto ovat vahvasti läsnä ja Alexian kivulias metamorfoosi ja raskaus taas tuovat mieleen Kärpäsen(1986)
Titane on kipeästä tarinasta huolimatta tyylikäs, jännittävä ja dramaattinen Body Horroria ja psykologista draamaa yhdistelevä teos, joka lukeutuu tämän vuosikymmen parhaimpiin teoksiin ja Ducournau osoittaa jälleen kerran, että nais(oletetut) osaavat myöskin tehdä elävää kuvaa ja vielä todella tyylikästä ja omaperäistä sellaista ja varauksella( toivottavasti luvassa ei liian kipeää meininkiä) odotan, mitä Ducornau seuraa loihtii valkokankaalle,
Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti