Ohjaaja: Albert Pyun
Käsikirjoitus: Rebecca Charles
Pääosissa: Olivier Gruner, Tim Thomerson, Cary -Hiroyuki Tagawa, Brion James, Deborah Shelton, Marjorie Monaghan
Nyt arvostelussa taas vaihteksi yksi unohdettu helmi ysäriäksönien joukosta, jonka pääosassa rymyää köyhän mies(oletetun) Van Damme, Olivier Gruner, jonka filmiografiasta tämä oli ensimmäinen näkemäni leffa. Sitten asiaan:
Ei niin kaukaisessa lähitulevaisuudessa, 2027, jossa kaupungit ovat raunioina ja jostain kumman syystä hylätyissä tehtaissa höyryventtiilit ovat jääneet päälle ja sininen Michael Mann-henkinen tunnelmavalaistus valaisee paikat ja kuten Castellarin legendaarisissa Bronx-leffoissa, laseraseet ja lentävät autot loistavat poissaolollaan , elikkä taas vaihteeksi käsitys tulevaisuudesta ollut 1900-luvun käsikirjoittajilla, mutta katsotaan, mikä on tilanne 5 vuoden kuluttua, jonne tämä leffa sijoittuu ja vaikka ennenkin nais(oletetut) ovat äksöniä ohjanneet, niin enpä olisi uskonut, että näin kova ysäriäksönin unohdettu helmi on nais(oletetun) kynästä lähtöisin.
Joka tapauksessa oletetussa vuodessa 2027 hämärät tahot käyttävät kyborgeja hoitamaan ei toivottuja henkilöitä pois maisemista ja leffan sankari Alex Rain( Siinä vasta eepinen nimi päähenkilölle!) LAPD:een leivissä oleva palkkionmetsästäjä/salamurhaaja sekaantuu keissiin ja päätyy Jaavalle, jossa alkaa paukkumaan ja paikat menemään päreiksi, kun murhanhimoiset kyborgit ja Aleksi Sateen(nimi olisi varmaan noin suomennettu, jos tämä olisi komedia)entinen pomo Farnsworth saapuvat paikalle, sillä Rainin ex-tyttöystävä Jared(On siinäkin taas nimi!) joka puolestaan saattuu olemaanAndroidi omistaa huippusalaista tietoa, jonka Farnsworth haluaa itselleen.
Ja vaikka kaikenlaista rymistelyä nyrkkitappeluista räjähdyksiin riittääkin, niin siitä huolimatta Gruner jää yllättävän roolissaan vaisuksi eikä yllä Van Dammen tasolle näyttelijäntaidoissa ja Damme olisi kyllä hoitanut homman kotiin Gruneria hauskemmin kuten Pyunin 3 vuotta aiemmassa leffassa Cyborg(1989), mutta onneksi hupia tästä löytyy kohtauksessa, jossa kyborgien huonoihin käytöstapoihin suivaantunut mummo kaivaa käsilaukustaan esiin pyssyn ja pamauttaa kyborgin lunastuskuntoon ja ed mainittu kohtaus edustaa Magnum P.I:n legendaarisen ”Papukaija-kohtauksen” ohella nostalgista absurdia huumoria, jollaista ei nykypäivänä tehtäisi vallitsevan mielenpahoitus ja Cancel-kulttuurin ollessa valitettavasti edelleen keskuudessamme.
Nemesis edustaa ysäriäksöniä ja Cyberpunk-genreä parhaimillaan ja viihdyttävimmillään, vaikka Gruner vetikin pääosan aika kankeasti ja vaikka räikeä Terminator/Robocop-offaus paistoi koko leffan ajan vahvasti läpi, niin siitä huolimatta olihan tämä taas yksi esimerkki äksönleffasta, jollaisia ei enää tehdä.
Pienssä sivuosissa vilahtivat Jackie Earle Haley(Watchmen) ja Thomas Jane(Deep Blue Sea) ja krediittiä allekirjoittaneen suosikkeihin lukeutuvan Manhunterin(1986) soundtrackistä vastanneen Michel Rubinin tunnelmallisesta soundtrackistä, parhaimpana esimerkkinä Jared’s Theme.
Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti