Alkuperäinen nimi: The Believers
Ohjaaja: John Schlesinger
Käsikirjoitus: Mark Frost( Nicholas Conden kirjan The Religion pohjalta)
Pääosissa: Martin Sheen, Robert Loggia, Harris Yulin, Jimmy Smits, Richard Masur, Helen Shaver, Harley Cross, Lee Richardson, Malick Bowens
Vooodo näytti olevan hyvin suosittu aihe Hollywoodissa 80-luvun loppupuolella, sillä silloin ilmestyi peräti 3 aihetta sivuavaa teosta, 6 vuotta sitten arvostelemani Angel Heart ja Käärme ja Sateenkaari.
Nyt arvostelussa samana vuonna AH:n kanssa ilmestynyt ja sen varjoon jäänyt John Schlesingerin(Keskiyön Cowboy, Maratoonari) ohjaama Voodoosta nykypäivän New Yorkissa, joka ilmestyessään osui ajan hermoon tuolloin otsikoissa olleen Mustaan magiaan, roolipeleihin ja hevimusiikkiin liittyneen paniikin takia ja 37 vuotta myöhemmin kyseessä pelottavan ajankohtainen teos edelleen netin syövereissä olevien salaliittoteorioiden ja eliittien oletettujen kytköksiin Mustaan magiaan liittyen.
Tarina polkaistaan käyntiin, kun sankari Cal Jamison jää leskeksi viallisen kahvipannun takia, joten Cal ja hänen poikansa Chris muuttavat New Yorkiin, jossa ystävänsä Martyn suosituksesta hän hakee paikkaa NYPD:n myssytohtorina.
Pian Cal pääsee näyttämään taitonsa, kun Tom Lopez -niminen poliisi on joutunut todistamaan hämärän kultin suorittaman rituaalimurhan hylätyssä elokuvateatterissa ja nyt Lopezin lätkän vieneet kultistit ovat hänen jäljillä.
Pian kaupunkia koettelee sarja lisää samantyylisiä rituaaliamurhia, uhreina kaupungin eliitin lapsia ja kun Lopez puukottaa itsensä ravintolassa Voodoo-kirouksen seurauksena, tulevat Cal ja tutkinta johtava komisario McTaggert siihen johtopäätökseen että että Voodoo haiskahtaa hyvin vahvasti, vaikka viimeiseksi mainittu skeptikkona ja kokeneena poliisina alunperin teorian kiisti.
Myöhemmin McTaggertin ja Cal:in vuokraemäntä/naapuri/uusi hoito Jessican jouduttua niin Voodoon uhreiksi, Cal saa selville, että hiljattain kaupunkiin saapunut poppamies Palo on onnistunut luikertelemaan itsensä kaupungin eliitin suosioon ja vastineeksi maineesta ja mammonasta, eliitti on uhrannut lapsensa ja seuraavaksi kultti aikoo ottaa Chrisin seuraavaksi uhriksi
Vaikka tarinan premissi kuulostaakin vahvasti Rosemaryn painajaiselta(1968) New Yorkissa avoimesti toimivan Mustaa magiaa harjoittavasta kultista, jonka muutamat jäsenet ovat päähenkilön tuttuja, niin siitä huolimatta The Believersin henkisenä edeltäjänä on toiminut vähemmän tunnettu ja aikoinaan Suomessa kielletyksi joutunut niin ikään New Yorkiin sijoittuva ja samaa aihepiiriä sivuava 70-luvun klassikko Outo mahti( The Possession of Joe Delaney, 1972), mutta siitä huolimattaThe Believers on oma uniikki tarinansa samaan aihepiiriin liittyen.
Martin Sheen veti yllättävä hyvän pääosan kovia kokeneena yh-isänä, jonka usko ja skeptisyys joutuu kovaan koetukselle Voodoon myötä ja olipa yllättävää nähdä Robert Loggia ja Harris Yulin samassa elokuvassa Scarfacen jälkeen, vaikka tällä kertaa olivatkin lain eri puolilla ja harvempi tietää, että Loggia ja Yulin esiintyivät vierailevina tähtinä Pieni talo Preerialla-sarjassa, mutta toisin eri jaksoissa, joten lieneekö Schelsinger katsonut molempia?
Krediittiä myöskin J Peter Robinsonin( The Wraith) tunnelmaa kohottavasta soundtrackistä ja leffa on sattumalta ennustanut myös tulevaisuuden tapahtumia Simpsonit-tyyliin, kun trailerissa kertojaääni toteaa ” The real horror is just begein” ja samaan aikaan kuvassa näkyvät WTC-tornit. Spookyä.
The Believers on AH:n jälkeen 2.paras kasarin Voodoo-elokuvista, vaikkakin melkoinen outolintu Schelsingerin CV:ssä, mutta siitä huolimatta hyvin näytelty ja kirjoitettu tarina Voodoosta urbaanissa ympäristöstä ja eliittien korruptioon ja väitettyihin kytköksiin Mustaan magiaan liittyen.
Arvosana⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️